22 Ιουν 2019

Υδρα: Σάλος με βλάσφημους πίνακες

Από τον Αντώνη Τριανταφύλλου

πίνακες ή απλώς μορφή τέχνης που σκοπό έχει να προκαλεί τα ανθρώπινα συναισθήματα;

Ζωηρή συζήτηση στην τοπική κοινωνία της και στους καλλιτεχνικούς κύκλους, αλλά και ερωτήματα για το τι πραγματικά εξυπηρετεί προκαλεί το περιεχόμενο μιας έκθεσης ζωγραφικής με την ονομασία «ΔΕΟΣ», που θα εγκαινιάσει ο Δήμος Υδρας αύριο, στο πλαίσιο των φετινών Μιαούλειων, που είναι αφιερωμένα στη μνήμη του αγωνιστή της Επανάστασης του 1821, ναυάρχου Ανδρέα Μιαούλη.
Η διοίκηση της Σχολής Εμποροπλοιάρχων Υδρας παραχώρησε μια αίθουσά της προκειμένου να εκτεθούν πίνακες, των οποίων η τεχνοτροπία μιμείται σε υπερβολικό βαθμό τη βυζαντινή αγιογραφία, παρουσιάζοντας τις μορφές με φωτοστέφανα, σαν να πρόκειται για αγίους. Εξίσου προβληματική είναι η θεματική πολλών πινάκων.
Αυτό που προκαλεί προβληματισμό είναι η υπερβολική εμμονή των καλλιτεχνών να παρουσιάσουν τις μορφές στους πίνακες να μοιάζουν με τον Χριστό και αγίους με φωτοστέφανα σε διάφορες προκλητικές πόζες. Με γυναίκες σε μπαρ, ως ρεμπέτες, ακόμα και ως μασκοφόρους με φωτοστέφανο που κρατούν βόμβες μολότοφ μέσα στα δακρυγόνα.
[Εργα ζωγραφικής σε μορφή βυζαντινής αγιογραφίας και με περιεχόμενο βλάσφημο, αφού οι φιγούρες παρουσιάζονται με φωτοστέφανο]
Σε έναν πίνακα, μια μεγαλόσωμη ανδρική μορφή με φωτοστέφανο κρατά ένα ποτήρι με φραπέ και αγκαλιάζει μια ξανθιά γυναίκα η οποία φορά ζαρτιέρες και ένα αέρινο φόρεμα. Αλλη ζωγραφιά απεικονίζει τρεις ρεμπέτες με φωτοστέφανα, ενώ άλλος πίνακας έχει ως κεντρική φιγούρα μια γυναίκα χορεύτρια με φωτοστέφανο.
Η Μητρόπολη Υδρας, σύμφωνα με πληροφορίες της «δημοκρατίας», έχει πλήρη γνώση του περιστατικού και ζήτησε εξηγήσεις από τη δημοτική Αρχή. Πέραν τούτου, όμως, δεν μπορεί να παρέμβει σε κάτι. Ο δήμαρχος Υδρας επικαλέστηκε, σύμφωνα με πληροφορίες, τις εισηγήσεις δύο εγνωσμένης αξίας καλλιτεχνών και δημοτικών συμβούλων της Υδρας, του Αλέξη Βερούκα και του Παναγιώτη Ράππα. οι οποίοι διαβεβαίωσαν ότι δεν πρόκειται περί αγίων, αλλά περί μίμησης της βυζαντινής εικονογραφίας.
Η τεχνοτροπία αυτών των πινάκων είναι υπερβολικά προκλητική και δεν αρμόζουν ούτε στο ύφος των εκδηλώσεων που γίνονται για να τιμηθεί η μνήμη του ναυμάχου της Επανάστασης Ανδρέα Μιαούλη, ενώ είναι και προκλητική για το θρησκευτικό αίσθημα των χριστιανών πολιτών. Ειδικά η χρήση φωτοστέφανου στις μορφές -διότι μόνο οι άγιοι φέρουν φωτοστέφανα- θα μπορούσε να θεωρηθεί ευθεία μορφή θρησκευτικής βλασφημίας κατά της χριστιανικής θρησκείας.
Βέβαια, με την ψήφιση του νέου Ποινικού Κώδικα, που θα ισχύσει από την 1η Ιουλίου, καταργείται το αδίκημα της βλασφημίας και της καθύβρισης θρησκευμάτων. Συνεπώς, όποιος νιώθει ότι πλήττεται προσωπικά δεν έχει τρόπο να παρέμβει.