9 Οκτ 2018

Μη νόμιμη ανάθεση σε ιδιώτη υπηρεσιών πιστοποίησης παιδικών χαρών – Ποιες προϋποθέσεις θέτει το Ελεγκτικό Συνέδριο

Το ζήτημα της νομιμότητας ανάθεσης σε ιδιώτη υπηρεσιών σχετικών με την πιστοποίηση δημοτικών παιδικών χαρών, εξέτασε το Ελεγκτικό Συνέδριο, προδιαγράφοντας τις προϋποθέσεις που πρέπει να συντρέχουν ώστε οι σχετικές δαπάνες να είναι νόμιμες.
Σε γενικό πλαίσιο, έκρινε ότι, κατ’ εφαρμογή της αρχής της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, οι Δήμοι δεν δύνανται να διαθέτουν, νομίμως, πιστώσεις για την πληρωμή δαπανών που συνδέονται με την εκτέλεση εργασιών, οι οποίες εμπίπτουν στα συνήθη καθήκοντα των υπαλλήλων τους, όπως αυτά περιγράφονται στις οικείες οργανικές διατάξεις. Μόνο κατ’ εξαίρεση είναι δυνατήη ανάθεση σε τρίτους υπηρεσιών ειδικής φύσης, για την εκτέλεση των οποίων απαιτείται είτε η χρήση τεχνικών μέσων που δεν έχει ο οικείος Οργανισμός είτε προσωπικό με εξειδικευμένες γνώσεις και εμπειρία,που δεν διαθέτει, σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση, το ήδη υπηρετούν προσωπικό.
                                   
Εν προκειμένω, Δήμος είχε συνάψει σύμβαση με Εταιρεία για την “παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών για την πιστοποίηση των παιδικών χαρών”. 
Το αρμόδιο δημοτικό Τμήμα (στελεχωμένο με έναν ΠΕ Πολιτικών Μηχανικών, ως Τμηματάρχη, δύο ΠΕ Αρχιτεκτόνων-Μηχανικών και έναν ΤΕ Μηχανολόγων-Μηχανικών) βεβαίωσε αδυναμία να παράσχει τις απαιτούμενες υπηρεσίες για την πιστοποίηση των παιδικών χαρών, ελλείψει προσωπικού με την απαιτούμενη εξειδίκευση, εμπειρία και εξοπλισμό. 
Ο Δήμος προχώρησε σε απευθείας ανάθεση σε ιδιώτη σύμβασης με αντικείμενο την ενίσχυση της διοικητικής οργάνωσης και διαχειριστικής επάρκειάς του, με την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών ελέγχου και αποτύπωσης των παιδικών χαρών του, καθώς επίσης καταγραφής των ενδεδειγμένων ενεργειών προκειμένου οι παιδικές χαρές να αναβαθμισθούν και να λάβουν την απαραίτητη πιστοποίηση.

Το Ελεγκτικό Συνέδριο, λοιπόν, έκρινε ότι οι ανατεθείσες υπηρεσίες (συνιστάμενες στην καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης στις παιδικές χαρές και τις ενδεδειγμένες ενέργειες αντικατάστασης ή επισκευής του υπάρχοντος εξοπλισμού και κατάλληλης διαμόρφωσης του χώρου, προκειμένου αυτές να πιστοποιηθούν ως ασφαλείς για χρήση από τους δημότες)υπάγονται στην έννοια των τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών, δοθέντος ότι η ανάθεση τους αποσκοπεί στη συνδρομή του Δήμου στο δρομολογούμενο έργο της συντήρησης των παιδικών χαρών του, προκειμένου να πιστοποιηθεί η καταλληλότητά τους, για την εκτέλεση του οποίου θα επιδίωκε έγκριση χρηματοδότησης.
Καθόσον πρόκειται για έργο που αφορά τη διαμόρφωση και τον εξωραϊσμό κοινόχρηστων χώρων του Δήμου, η εκτέλεση των σχετιζόμενων με αυτό υπηρεσιών, όπως οι επίμαχες,προδήλως – βάσει του Οργανισμού του Δήμου - εντάσσεται στακαθήκοντα του προσωπικού που υπηρετεί στην αρμόδια Υπηρεσία του.

Επιπλέον, το Ελεγκτικό Συνέδριο έκρινε ότι αβάσιμα προβάλλεται η αδυναμία λόγω έλλειψης εξειδίκευσης των υπηρετούντων υπαλλήλων να εκτελέσουν τις συγκεκριμένες υπηρεσίες.  Τούτο διότι στη σχετική Απόφαση του ΥΠΕΣ, ως ισχύει,προβλέπεται, μεταξύ άλλων, πως ειδικά ως προς τις υφιστάμενες παιδικές χαρές δεν εφαρμόζεται το σύνολο των τιθέμενων (ως προς τις νέες παιδικές χαρές) προϋποθέσεων.

Αξίζει να σημειωθεί, τέλος, ότι ειδικά ως προς τη νομιμότητα της εφαρμοσθείσας διαδικασίας ανάθεσης, αναφέρεται ότι υπό την ισχύ του ν.4412/2016 είναι επιτρεπτή η απευθείας ανάθεση μελετών, καθώς επίσης τεχνικών και συναφών επιστημονικών υπηρεσιών, υπό την ειδικότερη διαδικασία που προβλέπει το αρ.118, ήτοι κατόπιν διενέργειας κλήρωσης.

Περισσότερες λεπτομέρειες στην αριθμ. 109/2018 Πράξητου Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών στο VIIΤμήμα.