23 Ιουλ 2019

Αλλαγές Κλεισθένη, Κώδικας Αυτοδιοίκησης, Αρμοδιότητες: Όλα όσα εξήγγειλε ο Υφυπουργός Εσωτερικών

Με την πρώτη του ομιλία στο Κοινοβούλιο ως Υφυπουργός Εσωτερικών αρμόδιος για θέματα Αυτοδιοίκησης και εκλογών, oκ. Θεόδωρος Λιβάνιος ξεδίπλωσε χθες το στρατηγικό σχέδιο της Κυβέρνησης για τους ΟΤΑ. 

Με το συμπυκνωμένο και στοχευμένο περιεχόμενο της τοποθέτησής του, κατάφερε αφενός μεν νακαταστήσει εμφανείς τις πολιτικές που θα εφαρμοστούν, αφετέρου να αναδείξει τη βαθιά γνώση και εμπειρία του ίδιου στα αυτοδιοικητικά δεδομένα.
«Είναι αδιανόητο να χρειάζονται δεκάδες υπογραφές υπηρεσιακών παραγόντων, αιρετών, κρατικών λειτουργών για τη διεξαγωγή ενός απλού διαγωνισμού, είναι άλλωστε κοινή παραδοχή ότι η διαφθορά κρύβεται στην γραφειοκρατία, δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτή η κατάσταση», περιέγραψε χαρακτηριστικά, δείχνοντας πόσο έχει αντιληφθεί την πρακτική ουσία του προβλήματος στη λειτουργία των ΟΤΑ.

Όσον αφορά το πολυαναμενόμενο νομοσχέδιο με τις διορθώσεις του Κλεισθένη, ο Υφυπουργός σημείωσε:
 «Οφείλουμε να παρέμβουμε αμέσως στο πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί με την εφαρμογή της απλής αναλογικής στους Δήμους και στις Περιφέρειες.  Όπως επιτάσσει το Σύνταγμα και η νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, το Κράτος οφείλει να διασφαλίσει τη ομαλή λειτουργία των Δήμων.  Η Τοπική Αυτοδιοίκηση, δεν μπορεί να είναι πεδίο πειραματισμών. Η προηγούμενη Κυβέρνηση αγνόησε ότι στην Αυτοδιοίκηση εκτός από το Δημοτικό Συμβούλιο εκλέγεται ισχυρό μονοπρόσωπο όργανο απευθείας από τον λαό με μεγάλη νομική λαϊκή νομιμοποίηση, ο Δήμαρχος κι ο Περιφερειάρχης.  Για να το ξεκαθαρίσουμε: οι παρεμβάσεις που θα γίνουν θα ενισχύσουν το ρόλο του Δημοτικού Συμβουλίου και προφανώς δεν θα είναι ο Δήμαρχος ούτε με υπερεξουσίες ούτε θα γίνει οιονεί δικτάτορας.»

Περαιτέρω, ιδιαίτερα σημαντική είναι η εξαγγελία για Ενιαίο Κώδικα Αυτοδιοίκησης:
« Η Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Αυτοδιοίκηση αποκτούν ένα νέο και στέρεο νομικό πλαίσιο.
Έχουμε την υποχρέωση να προχωρήσουμε στη σύνταξη του νέου Ενιαίου Κώδικα Αυτοδιοίκησης
Αυτή τη στιγμή έχουμε το εξής παράδοξο: ισχύει εν μέρη ο Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων του 2006, ισχύει ο Καλλικράτης του 2010, ισχύει ο Κλεισθένης του 2018 και εν τω μεταξύ, ανάμεσα σε όλα αυτά, έχουν γίνει τουλάχιστον περίπου χίλιες νομοτεχνικές τροποποιήσεις. Αυτό δυσχεραίνει το έργο όλων μας, και των Αιρετών. 
Στο πλαίσιο αυτό, αμέσως μετά τη σύνταξη του νέου Κώδικα θα δημιουργηθεί στο Υπουργείο Εσωτερικών ειδική Διαδικτυακή Πύλη όπου θα είναι κωδικοποιημένα, συγκεντρωμένα, αναρτημένα όλα τα νομοθετήματα είτε πρωτογενούς είτε δευτερογενούς νομοθεσίας που αφορούν την Αυτοδιοίκηση.»

Αξίζει, επιπλέον, να υπογραμμισθεί ότι στους βασικούς άξονες του στρατηγικού σχεδίου που παρουσιάστηκε, περιλαμβάνεται «η ανακατανομή αρμοδιοτήτων μεταξύ Κυβέρνησης – Αποκεντρωμένων Διοικήσεων – Δήμων – Περιφερειών» και μάλιστα «με βάση την αρχή της εγγύτητας στον πολίτη» και «προφανώς με μεταφορά των αντίστοιχων πόρων, όπως άλλωστε επιτάσσει το Σύνταγμα».

Τέλος, αναφορικά με την εκλογική νομοθεσία:
Α) Επανέλαβε τη δέσμευση του Πρωθυπουργού να έρθει σύντομα σχέδιο νόμουγια την ψήφο των Ελλήνων που κατοικούν στο εξωτερικό και είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους, ώστε να ψηφίζουν από τον τόπο κατοικίας τους.  «Είναι το ελάχιστο που μπορούμε να κάνουμε και, λυπάμαι που το λέω, είμαστε η μόνη Χώρα στην Ευρώπη, μαζί με την Αλβανία, οι οποίοι δεν παρέχουμε αυτή την δυνατότητα», τόνισε ο κ. Λιβάνιος.
Β) Δήλωσε ότι «στα άμεσα σχέδια»είναι να έρθει ένας νόμος «για τα οικονομικά των κομμάτων, που θα ενισχύει την διαφάνεια και τη δημόσια λογοδοσία» και «παράλληλα θα εκσυγχρονιστεί ο νόμος του 2002 για τους όρους και τις προϋποθέσεις της προεκλογικής εκστρατείας ο οποίος έχει ξεπεραστεί από τη ραγδαία εισβολή της τεχνολογίας».