26 Μαρ 2015

Προτάσεις για ένα Ελληνικό New Deal

Του Πέτρου Δούκα 
 1. Το πέρασμα των κρατικοδίαιτων και αναξιοκρατούμενων δημοσίων επιχειρήσεων στους πολίτες. Οι μήνες περνάνε, τα χρόνια περνάνε και οι ΔΕΚΟ λειτουργούν όπως λειτουργούσαν πάντα! Ακόμα και τα 4 Α-340 της Ολυμπιακής που 5 χρόνια τώρα σκουριάζουν αραγμένα στο τάρμακ του αεροδρόμιου στα Σπάτα, η αξία τους έχει πέσει από τα 70 ούτε στα 10 εκατ. δολάρια. Δηλ. 60 εκατ. πεταμένα! {βλέπε στο τέλος της ενότητας την πρότασή μου για "διανομή" των δημοσίων επιχειρήσεων δωρεάν στους πολίτες}. 
 2. Άμεσος περιορισμός και κατάργηση του αριθμού των πιστοποιητικών που απαιτούνται για κάθε αδειοδότηση. Αυτοί που συλλαμβάνονται να παρανομούν φυσικά και θα τιμωρούνται. Αλλά τουλάχιστον το 50% των απαιτουμένων πιστοποιητικών είναι χωρίς ουσία και απότοκο της πρωτόγονης δημόσιας διοίκησης. 
 3. Όσοι τοποθετούνται σε ηγετικά πόστα σε φορείς του Δημοσίου, να μην πληρώνονται περισσότερο από το εισόδημα που δήλωναν πριν τοποθετηθούν! Δεν μπορεί στη φορολογική σου δήλωση να δήλωνες ετήσιο εισόδημα €15 χιλ. και να σε τοποθετούν οι κομματικοί σου φίλοι σε ΔΕΚΟ με αμοιβή 200.000 ευρώ! 
 4. Αποποινικοποίηση των ακάλυπτων επιταγών και αντικατάσταση της σχετικής νομοθεσίας μας με κάποια παραλλαγή αυτής των ΗΠΑ. 
  5. Κατάργηση του πιστοποιητικού φορολογικής ενημερότητας (με εξαίρεση τους πολιτικούς και τις οικογένειές τους), που είναι παγκόσμια ελληνική ευρεσιτεχνία και καταταλαιπωρεί τους συμπολίτες μας. Οι φορολογικές διαφορές των πολιτών με το Δημόσιο δεν μπορεί να είναι φρένο στις προσπάθειές τους να δράσουν οικονομικά. 
 6. Για την τόνωση της ρευστότητας και των επενδύσεων, κατάργηση του πόθεν έσχες (με εξαίρεση τους πολιτικούς!). Να υπενθυμίσω πως στις ευνομούμενες ΗΠΑ δεν ισχύουν τέτοιες διατάξεις περί πόθεν έσχες. 
 7. Ελεύθερο επαναπατρισμό κεφαλαίων από το εξωτερικό (με εξαίρεση τους πολιτικούς!), με 5% εισφορά υπέρ του Δημοσίου, με κατάργηση κάθε άλλης καταδίωξης των καταθετών, εκτός αν υπάρχουν βάσιμες υποψίες για εμπλοκή τους σε εμπόριο ναρκωτικών, απαγωγές, τρομοκρατικές δραστηριότητες κλπ. 
 8. Μείωση του φόρου μεταβίβασης στο 3% (οι εισπράξεις είναι απογοητευτικές ακριβώς επειδή δεν υπάρχουν συναλλαγές). 
 9. Μείωση του φόρου κληρονομιάς στο 1-2%, χωρίς ποσοτικό όριο, ώστε να απαλλαγούν οι οικογενειάρχες από το άγχος του τι θα απογίνουν τα παιδιά τους, όταν αυτοί "φύγουν". 
 10. Εφαρμογή ενός Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας 0,4% επί της αντικειμενικής αξίας κάθε ακινήτου. (Το σημερινό καθεστώς χαρατσιών είναι "σοβιετικού" τύπου. Έχει διαλύσει την αγορά ακινήτων και την οικονομική δραστηριότητα, ενώ πλήττει και την ρευστότητα διότι οι εξασφαλίσεις σε ακίνητα που έχουν οι τράπεζες έχουν σήμερα χάσει και το 50% της αξίας τους!) {Η υπερφορολόγηση των ακινήτων αυξάνει το marginal cost των επενδύσεων σε ακίνητα και αποτρέπει τις επενδύσεις σε αυτά. Αυτός είναι ένας από τους λόγους κατάρρευσης της αγοράς ακινήτων!}. 
 11. Σταδιακή μείωση των φορολογικών συντελεστών στις επιχειρήσεις και τους ιδιώτες. Οι υψηλοί φορολογικοί συντελεστές μαζί με όλους τους άλλους φόρους (ΦΠΑ, ακίνητα, κλπ) αποτρέπουν κάθε νέα επένδυση, και προτρέπουν να γίνονται συναλλαγές κάτω από το τραπέζι. Έτσι φθάσαμε στην αστεία κατάσταση, οι επιχειρήσεις να πληρώνουν μέρισμα με τη μορφή "επιστροφής κεφαλαίου" για να αποφύγουν την καταχρηστική φορολόγηση στα μερίσματα, ενώ πραγματικές και μη κρατικοδίαιτες ναυαρχίδες της Ελληνικής βιομηχανίας, όπως η Βιοχάλκο, να φεύγουν απηυδισμένες απ´ τη Χώρα μας! 
 12. ΜΙΑ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΗ ΙΔΕΑ: για ΟΛΕΣ τις Επιχειρήσεις με τζίρο μέχρι € 6 εκατ. να τους δίνεται η δυνατότητα να επιλέξουν να πληρώνουν φόρο 3% ΕΠΙ ΤΟΥ ΤΖΙΡΟΥ, χωρίς καμία απαλλαγή, ή ανάλογα με τις τρέχουσες φορολογικές διατάξεις!!!! 
 13. ΚΑΙ ΜΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗ: Άμεση αναμόρφωση του Πτωχευτικού Δικαίου που να διευκολύνει την άμεση μετατροπή τραπεζικών δανείων σε μετοχές... Το σημερινό καθεστώς είναι, στην πράξη, απόλυτα δυσλειτουργικό, γι΄ αυτό και δεν έχει διευθετηθεί καμία υπόθεση!!! 
 14. Κατάργηση των απαγορευτικών διατάξεων σχετικά με τις επενδύσεις από offshore εταιρείες. Οι διατάξεις αυτές, αντί να ενθαρρύνουν, αποτρέπουν τις επενδύσεις στη χώρα μας. Όσες εταιρείες αποδεικνύουν την νομιμότητα της προέλευσης των κεφαλαίων τους, να μπορούν να επενδύουν με το ίδιο φορολογικό καθεστώς που επενδύουν οι εγχώριες. 
 15. Χρειάζεται να θεσμοθετηθεί ανεξάρτητη αρχή κατά το πρότυπο των αντιστοίχων στο Ηνωμένο Βασίλειο (Tax Commission) στην οποία θα μπορεί να προσφεύγει ο φορολογούμενος πριν καταφύγει στο δικαστήριο ώστε να μειωθεί ο αριθμός των υποθέσεων στα διοικητικά δικαστήρια. Η ανεξάρτητη αρχή θα έχει στην δικαιοδοσία της τις κατά τόπους Φορολογικές Επιτροπές οι οποίες θα απαρτίζονται από ανθρώπους κύρους με γνώσεις φορολογικού δικαίου που δεν θα έχουν σχέση με το Δημόσιο. 
  16. Πρέπει να ξεφύγουμε από τυπολατρικές φοροεισπρακτικές πρακτικές που έχουν υιοθετηθεί, συμπεριλαμβανομένου και του ΚΒΣ (Kώδικα Bιβλίων & Στοιχείων), και που απαιτούν σημαντικό κόστος παρακολούθησης και συντήρησης, χωρίς να βελτιώνουν τις εισπράξεις του Δημοσίου στην πράξη. Όπως και στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, το φορολογικό σύστημα πρέπει να υποχρεώνει τις επιχειρήσεις να τηρούν βιβλία και στοιχεία με τρόπο που να αποδεικνύει τις συναλλαγές τους, αλλά αυτά τα βιβλία και στοιχεία να τηρούνται κατά την κρίση τους και να αποδεικνύεται το έσοδο και η δαπάνη με τον πιο πρόσφορο τρόπο. 
      Για παράδειγμα, εάν μία επιχείρηση δεν έχει έστω ένα τιμολόγιο διότι αρνείται ο προμηθευτής της να εκδώσει τιμολόγιο, η απόδειξη της πληρωμής (π.χ. με επιταγή ή με υπογεγραμμένη απόδειξή του) να είναι αποδεικτικό στοιχείο της δαπάνης για την επιχείρηση που κατέβαλε την πληρωμή και η εφορία στη συνέχεια να ζητεί εξηγήσεις από τον λήπτη π.χ. της επιταγής για τη μη έκδοση στοιχείου ή για τη μη καταχώρηση του εσόδου στα βιβλία του. 
 17. Μείωση κατά 50% του αριθμού των συμβούλων κάθε Υπουργού και Υφυπουργού. Σύμβουλοι κάθε Υπουργού πρέπει να είναι κυρίως οι υπηρεσιακοί παράγοντες. 
 18. Μείωση του αριθμού των απασχολουμένων στο Δημόσιο. Έμφαση να δοθεί στην αποχώρηση όσων μπήκαν στο Δημόσιο από το παράθυρο τα τελευταία 5 χρόνια και σε όσους δεν αποδίδουν. Επίσης πρώτοι στην εφεδρεία να μπουν οι συγγενείς πολιτικών προσώπων. 
 19. Περιορισμός του Προϋπολογισμού της Βουλής. Δεκάδες βουλευτές ταξιδεύουν στο εξωτερικό χωρίς καν να υποβάλλουν κάποια Έκθεση που να αναλύουν τα δήθεν επιτεύγματά τους, ενώ η ίδια η Βουλή εδώ και πάρα πολλά χρόνια έχει πάψει να νομοθετεί! 
 20. Αυστηροποίηση και τήρηση των πειθαρχικών διατάξεων του Υπαλληλικού Κώδικα, ώστε οι "κακοί" υπάλληλοι να αποχωρούν με συνοπτικότερες διαδικασίες από την υπηρεσία. Όποιος δεν εργάζεται φιλότιμα, όποιος είναι συστηματικά "κοπανατζής", όποιος χρηματίζεται ή κλέβει, να αποχωρεί από τον Δημόσιο τομέα. 
  21. Δραστική μείωση των μυστικών και απόρρητων κονδυλίων του Υπουργείου Εξωτερικών που δεν χρησιμοποιούνται για τους σκοπούς που θα έπρεπε να χρησιμοποιούνται. Δικαστικός λειτουργός να εξετάζει αν πράγματι αυτά που ξοδεύτηκαν ξοδεύτηκαν για εθνικούς σκοπούς, ή για να καλυφθούν δαπάνες του Γραφείου του Υπουργού! 
 22. Δραστική μείωση της κρατικής διαφήμισης. Πολλοί φορείς ανταλλάσσουν χορηγίες για διαφήμιση με ευνοϊκή μεταχείριση των Διοικητών τους. 
 23. Εγκατάσταση κεντρικού ηλεκτρονικού συστήματος για κάθε παραγγελία φαρμάκων, αντιδραστηρίων, ορθοπεδικού υλικού, κλπ. Η σημερινή κατάσταση είναι εκτός ελέγχου, όχι μόνο όσον αφορά τις τιμές, αλλά ακόμη περισσότερο όσον αφορά την κατανάλωση. Αλλά η περικοπή των δαπανών στα νοσοκομεία και για τα φάρμακα θα αποδειχθεί ανεπαρκής εφόσον δεν υπάρχει κανένα σοβαρό ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης κάθε παραγγελίας φαρμάκων, αντιδραστηρίων, ορθοπεδικού υλικού, κλπ. Η έλλειψη ηλεκτρονικού ελέγχου στις παραγγελίες και την κατανάλωση έχουν συμβάλλει στη δημιουργία εστιών διαφθοράς και στην κατασπατάληση δισεκατομμυρίων. 
  24. Αντί να χρησιμοποιούνται τουρίστες, να αξιοποιηθεί το στελεχιακό δυναμικό των υπαλλήλων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, παρέχοντάς του την εξουσιοδότηση να πραγματοποιεί ολοένα και περισσότερους επιτόπιους δειγματοληπτικούς ελέγχους σε όλα τα είδη δαπανών, σε Υπηρεσίες ή Νομικά πρόσωπα & οργανισμούς που επιδοτούνται από το δημόσιο ταμείο. 
 25. Περιορισμός της σπατάλης στους δήμους, τις νομαρχίες και τις περιφέρειες και αυστηρότατος έλεγχος των οικονομικών τους με εισαγωγή ηλεκτρονικών συστημάτων παρακολούθησης, κλπ. Περιορισμός της παράθεσης γευμάτων, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια διασκέψεων και εκδηλώσεων στην ‘περιφερειακή’ αυτοδιοίκηση. 
 26. Μείωση κατά 30%(Σ.Σ. εμείς θά λέγαμε 70%) της επιχορήγησης των πολιτικών κομμάτων. Δεν χρειάζεται να οργανώνουν τόσες φιέστες και να λειτουργούν με τόσο υψηλό κόστος με τα χρήματα των φορολογουμένων. Τα ελληνικά πολιτικά κόμματα επιχορηγούνται δεκαπλάσια από τα αντίστοιχα βρετανικά. 
 27. Απαγόρευση της δανειοδότησης των πολιτικών κομμάτων από τις τράπεζες με εξασφάλιση την προεξόφληση των μελλοντικών επιχορηγήσεών του. 
 28. Μείωση κατά 50% των επιχορηγήσεων των θινκ-τανκ των πολιτικών Κομμάτων (ΙΣΤΑΜΕ κλπ.) 
 29. Ενεργοποίηση του ν.3492/2006 που είχα συντάξει και που αφορά την Οργάνωση συστήματος ελέγχου για τη διασφάλιση της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης του Κρατικού Προϋπολογισμού και των εκτός του Κρατικού Προϋπολογισμού φορέων. Οι έλεγχοι του Ε.Σ. σίγουρα δεν επαρκούν, μια και αφορούν τον τύπο & όχι την ουσία ενός μικρού μέρους των δαπανών. Και για αυτή τη δουλειά μπορεί να αξιοποιηθούν τα στελέχη του ΓΛΚ. 
 30. Επέκταση των επιτόπιων ουσιαστικών ελέγχων (δειγματοληπτικών έστω) στους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού και τις επιχειρήσεις τους, καθώς επίσης και στα Α.Ε.Ι. & Τ.Ε.Ι., στα Ν.Π.Ι.Δ. που χρηματοδοτούνται από το Δημόσιο ή από κοινοτικούς πόρους. Έμφαση στους επιτόπιους ουσιαστικούς δειγματοληπτικούς ή τακτικούς ελέγχους που αφορούν: προμήθειες υπηρεσιών του στενού ή και του ευρύτερου δημόσιου τομέα (νοσοκομεία-προνοιακά ιδρύματα-περιφερειακές ενότητες-δήμους), τακτικές & πρόσθετες αποδοχές προσωπικού, ελέγχους επιβεβαίωσης καταβολής σε δικαιούχους συντάξεων και των προνοιακών επιδομάτων, εκτέλεση έργων, (επιμέτρηση, εκτέλεση σύμβασης ), προγράμματα που εκτελούνται από Κ.Α.Π. ή Π.Δ.Ε. 
 31. ΟΙΚΟΔΟΜΗ: Ο συντελεστής δόμησης 200 μ2 ανά 4 στρέμματα, να εφαρμόζεται αναλογικά και για οικόπεδα με μεγαλύτερη επιφάνεια, ώστε να μειωθεί το κίνητρο συνεχούς κατάτμησης που προκαλεί προβλήματα σε οδοποιία, αποχέτευση, ηλεκτροδότηση, αλλά και, ιδιαίτερα, στο φυσικό περιβάλλον. 
 31α. Να μην απαιτούνται προ-εγκρίσεις, αλλά ο μηχανικός, γνωρίζοντας τις πολεοδομικές διατάξεις, να αναλαμβάνει υπ΄ ευθύνη του όλα τα σχετικά με την κατασκευή και την τήρηση των διατάξεων και περιορισμών. 
 32. Tέρμα στα αυθαίρετα: Κάθε αρμόδιος υπάλληλος να "χρεώνεται" μια περιοχή που θα την παρακολουθεί συστηματικά δορυφορικά και με επιτόπιους ελέγχους. Οι ποινές για τους παραβάτες να είναι άμεσες και αυστηρότατες. Για τα ήδη διακατεχόμενα ή καταπατημένα ακίνητα και για τα "αυθαίρετα" κτίσματα και τους "οικισμούς" που υπάρχουν για πάνω από 25 χρόνια να θεσμοθετηθεί η "τακτοποίησή" τους, αλλά με την σύμφωνη γνώμη της τοπικής αυτοδιοίκησης και για όσες περιπτώσεις δεν αποτελούν "καραμπινάτες" αυθαιρεσίες, κλπ. Από το 2005 είχα καταθέσει λεπτομερείς προτάσεις για το θέμα αυτό που αφορά 300 χιλιάδες φτωχότερους, κυρίως, συμπολίτες μας. Έτσι, εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας θα αποκτήσουν καθαρούς τίτλους ιδιοκτησίας. 
  33. Συνέχιση της απελευθέρωσης των εργασιακών σχέσεων ώστε οι αμοιβές να είναι ανάλογες με την πραγματικότητα κάθε επιχείρησης. 
 34. Κάθε επιχείρηση έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες, δυνάμεις και αδυναμίες. Οι κλαδικές και πανελλαδικές συμβάσεις καταδικάζουν τις περισσότερες στην κατάρρευση. Κάθε επιχείρηση να αποφασίζει μόνη της και ελεύθερα πόσο μπορεί να πληρώσει και πόσο προσωπικό πράγματι χρειάζεται. 
 35. Τα "σωματεία και τα συνδικάτα" να υποχρεούνται να δημοσιοποιούν αναλυτικά κάθε έσοδο και κάθε δαπάνη. Να επαναπροσδιορισθούν τα συνδικαλιστικά προνόμια. Πόσες άδειες το μήνα δικαιούνται, πόσοι συνδικαλιστές έχουν το "αμετάθετο", και εξορθολογισμός των εξουσιών τους, κλπ. Δεν συγκυβερνάνε την επιχείρηση με τους μετόχους που έχουν επενδύσει και ρισκάρουν τα κεφάλαιά τους! Επίσης να μειωθεί σημαντικά η επιχορήγησή τους που επιτρέπει στις ηγεσίες τους να κάνουν την προσωπική τους πολιτική. 
 36. Απελευθέρωση των ωραρίων εργασίας για όλα τα καταστήματα, χωρίς να μπορούν οι Ενώσεις τους να επιβάλλουν άλλη τάξη πραγμάτων. Πολλοί ισχυρίζονται πως "αφού τα μαγαζιά δεν έχουν κίνηση γιατί οι πελάτες τους δεν έχουν χρήματα να ξοδέψουν, τι νόημα έχει να είναι ανοικτά περισσότερες ώρες, περισσότερες μέρες;" Η απάντηση είναι απλή: η περισσότερη ελευθερία παρέχει περισσότερες επιλογές, κυρίως στους πελάτες. Πελάτες, παλιοί και καινούργιοι θα βρουν την ισορροπία στις σχέσεις τους. 
 37. Να προσκαλέσουμε επιχειρήσεις από όλο τον κόσμο (για παράδειγμα fund managers που αποχωρούν από το Λονδίνο και εγκαθίστανται στη Γενεύη για φορολογικούς λόγους), να εγκαταστήσουν περιφερειακά και GLOBAL HEADQUARTERS στην πατρίδα μας και να εκμεταλλευθούν τα ιδιαίτερα ελκυστικά φορολογικά κίνητρα του Ν. 3427/2005. Είμαι συντάκτης των σχετικών διατάξεων που ήδη αξιοποιούν σπουδαίες πολυεθνικές όπως η C.C.C. και η OLAYAN GROUP. Και μάλιστα οι διατάξεις να τροποποιηθούν ώστε να επιτρέπουν στις εταιρείες αυτές να ενεργούν ως "principal" και να μπορούν να αγοράζουν και να πουλάνε στην μητρική τους εταιρεία και σε τρίτους εκτός Ελλάδας, και όχι απλά να παρέχουν υπηρεσίες στην "μητρική" τους εταιρεία! 
 38. Για κάθε νέα επένδυση να επιτρέπεται στον επιχειρηματία να μπορεί ο ίδιος να καθορίσει τις αποσβέσεις που θα καταγράψει. Να μπορεί για παράδειγμα να αποσβέσει το 100% της επένδυσης τον πρώτο κιόλας χρόνο. 
  39. Κατάργηση της επιβολής "τελών και φόρων υπέρ τρίτων" (αγγελιόσημο, κλπ), που αυξάνουν το κόστος του τελικού "καταναλωτή". Οι εισφορές να γίνονται με διαφανείς διαδικασίες από τους εργοδότες και τους εργαζόμενους και όχι από την "πίσω πόρτα". 
  40. Οι νέοι μας αποφοιτούν από τα λύκεια και τα πανεπιστήμια με ελάχιστη τεχνογνωσία (skills). Προτείνω όλοι οι νέοι και οι νέες από 17-23 ετών να ενταχθούν σε προγράμματα μαθήτευσης (apprenticeship) στα εργοστάσια και τις βιομηχανικές μονάδες της χώρας (όχι σε γραφεία) για δύο καλοκαίρια. Με αμοιβή όση μπορεί να διαθέσει το Δημόσιο συν τα οδοιπορικά και φαγητό. Έτσι θα αποκτήσουν κάποιες χρήσιμες δεξιότητες και θα καταλάβουν "τι θα πει δουλειά". 
 41. Σήμερα, αν κάποιος είναι συνταξιούχος π.χ. στο ΤΕΒΕ/ΟΑΕΕ, δεν μπορεί να είναι μέτοχος σε εταιρεία (ΕΠΕ ή ΑΕ), με ποσοστό πάνω από 3%. Αλλιώς όχι μόνο διακόπτεται η σύνταξή του, αλλά αν είναι συνταξιούχος και άλλου ταμείου συνεχίζει να πληρώνει τις εισφορές στον ΟΑΕΕ, προσαυξημένες μάλιστα κατά 50%. Αντικίνητρο στην επιχειρηματικότητα χωρίς κανένα νόημα. 
 42. Κίνητρα για την κατασκευή μικρών ιδιωτικών αεροδρομίων: για παράδειγμα, η περιοχή Πόρου-Υδρας-Πόρτο-Ύδρα-Ερμιόνη-Πόρτο-Χέλι-Σπέτσες-Κρανίδι-Λεωνίδιο δεν εξυπηρετείται, ούτε από το μισο-εγκαταλελειμμένο αεροδρόμιο της Τριπόλεως! 
 43. Ελάφρυνση της γραφειοκρατίας και των υγειονομικών πιστοποιητικών, ώστε οι αγρότες να μπορούν να διαθέτουν εύκολα στα μαγαζιά την παραγωγή τους: λάδι, φέτα, λουκάνικα, σύγκλινα, τραχανά, χυλοπίτες, μέλι, κλπ. 
  44. Δημιουργία Ελληνικού FACEBOOK για τους αγρότες. Κάθε αγρότης θα μπορεί να επιδεικνύει το αγρόκτημά του, να συνομιλεί με τους προμηθευτές και τους ενδιαφερόμενους, να ακούει τις συμβουλές τους, να παίρνει παραγγελίες, κλπ. Απορώ πως δεν υπάρχει φαντασία και γόνιμη σκέψη στη δημόσια διοίκηση. 
 45. Κίνητρα στους "διακινητές" αγροτικών προϊόντων (γιατί αυτοί μπορούν να σπρώξουν τα προϊόντα στα ράφια και να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις ώστε να δημιουργηθεί ο κατάλληλος Ελληνικός όγκος παραγωγής και να μειωθούν οι εισαγωγές) -για την διακίνηση Ελληνικών αγροτικών προϊόντων στην Ελληνική αγορά. Είναι ντροπή να εισάγουμε καρύδια, πατάτες, ντομάτες, κρεμμύδια, σκόρδα, μήλα, αχλάδια, λάχανα, κουνουπίδια, μπρόκολα, φραγκόσυκα, κάστανα, εσπεριδοειδή, κ.α. 
  • Επίσης οργάνωση street fares για τα Ελληνικά αγροτικά και βιοτεχνικά προϊόντα σε κεντρικούς δρόμους πόλεων του εξωτερικού. 
 46. Ευρείας εκτάσεως εισαγωγή εμπειρογνωμόνων από Ολλανδία και Ισραήλ για την εφαρμογή προχωρημένων τεχνολογιών στη γεωργία, για την κατακόρυφη αύξηση της στρεμματικής απόδοσης! 
 47. Άμεση Χορήγηση Ελληνικής ιθαγένειας σε όσους επενδύουν 2 εκατ. ευρώ σε τοποθετήσεις διάρκειας τουλάχιστον 10 ετών (ακίνητα, επιχειρήσεις, χρηματιστήριο, αλλά με εξασφάλιση ότι τα κεφάλαια αυτά θα μείνουν στην Ελλάδα για τουλάχιστον 10 χρόνια), χωρίς τις απίθανες γραφειοκρατικές διαδικασίες που απαιτούνται σήμερα. 
 48. Άμεση επαναλειτουργία του Χρηματιστηρίου Εμπορευμάτων Πειραιά για συναλλαγές σε σιτάρι, δημητριακά, ελαιόλαδο, καπνά, βαμβάκι, κλπ. (σε συνεργασία με Ένωση Ελληνικών Τραπεζών, ΣΜΕΧΑ, ΠΑΣΕΓΕΣ, Πανεπιστήμιο Πειραιά). 
 49. Διευκόλυνση της σύνδεσης νησιών και παράκτιων περιοχών με υδροπλάνα. 
 50. Κίνητρα για την ανακύκλωση απορριμμάτων από φορείς του ιδιωτικού τομέα. 
  51. Δημιουργία εθνικού πάρκου / δρυμού στο Τατόι και σε βουνά όπως ο Ταΰγετος. 
 52. Εκστρατεία για να φυτευτούν 80 εκατ. δένδρα σε όλη την Επικράτεια. 
 53. Διευκόλυνση των προσπαθειών και επενδύσεων για την αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου της χώρας. 
 54. Διευκόλυνση των επενδύσεων για ανάπτυξη ΓΕΩΘΕΡΜΙΚΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ. 
 55. Απλοποίηση της αστείας νομοθεσίας για την εγκατάσταση πλωτών εξεδρών και εξυπηρέτησης σκαφών αναψυχής. 
 56. Κίνητρα για τη ανάπτυξη θαλάσσιων ταξί μεταξύ Λιμένα Πειραιά, Ζέας, Φαλήρου, Γλυφάδας, στον Θερμαϊκό, κ.α. 
 57. Επιτάχυνση της έκδοσης αδειών εξερεύνησης για πετρέλαιο σε Ιόνιο, ηπειρωτική Ελλάδα ( Ν. Ιωαννίνων) και κάποιες περιοχές του Αιγαίου και διευθέτησης των θεμάτων ζωνών οικονομικής εκμετάλλευσης. 
 58. Για να μειώσουμε την εξάρτηση από Ρωσικό φυσικό αέριο, και από φυσικό αέριο που έρχεται με αγωγούς μέσω Τουρκίας, θα μπορούσαμε να εισάγουμε υγροποιημένο φυσικό αέριο, να το εξαερώνουμε σε ειδικές μονάδες στην Καβάλα, και να το διοχετεύουμε στο διεθνές δίκτυο αγωγών. Περίπου 40 χιλιόμετρα από τα Ελληνικά σύνορα, διέρχεται ο Βουλγαρικός αγωγός φυσικού αερίου και μπορεί να αποθηκεύουμε στις άδειες πλέον γεωλογικές κοιλότητες της Βουλγαρίας ή στον Πρίνο, ποσότητες ασφαλείας (δημιουργώντας ένα buffer stock για όλη την περιοχή: Αλβανία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Ελλάδα, Σερβία). 
 59. ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ: -H ΔΗΜΟΣΙΑ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΣΤΟ ΛΑΟ: ΜΙΑ ΑΙΡΕΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ 
     Η παραγωγικότητα των φορέων του Δημοσίου είναι απελπιστικά χαμηλή. Χρειάζονται μπόλιασμα με κεφάλαια, μάνατζμεντ και κανόνες λειτουργίας από τον ιδιωτικό τομέα. Όμως, πολλά από τα αρμόδια στελέχη του δημόσιου τομέα ισχυρίζονται ότι "δεν μπορούμε να ξεπουλήσουμε τώρα που οι τιμές στο Χρηματιστήριο και οι αξίες είναι τόσο καθηλωμένες. Ας περιμένουμε λίγο!» Παρ’ τ’ αυγό και κούρευτο, δηλαδή. Τα ίδια έλεγαν όταν το 2005 αποκρατικοποιήσαμε την Εμπορική Τράπεζα στα 25 ευρώ ανά μετοχή, ενώ η τιμή έπεσε στο 1 ευρώ ! Τα ίδια και με την πώληση μετοχών του ΟΤΕ στα 26 ευρώ. Μετά η μετοχή κατέρρευσε μέχρι τα 2€! 
     -Ζητάμε από τους πολίτες νέους φόρους, χωρίς να τους δίνουμε τίποτα. Προτείνω να τους δώσουμε ΔΩΡΕΑΝ μεγάλο μέρος της περιουσίας του Δημοσίου. 
   - ΕΧΕΙ ΞΑΝΑΓΙΝΕΙ ΑΥΤΟ; Μα έτσι προχώρησε η ιδιωτικοποίηση στις σοβιετικού τύπου οικονομίες της Πολωνίας και της Τσεχοσλοβακίας. Αυτό (με διάφορες παραλλαγές) έκαναν Τσέχοι, Σλοβάκοι, Πολωνοί και Ούγγροι για το πέρασμά τους από τον κομμουνισμό στην ανοικτή οικονομία. 
      - Αντί λοιπόν να συζητάμε ποιά είναι η "πραγματική" αξία κάθε ΔΕΚΟ και πως θα υλοποιηθεί με απόλυτη διαφάνεια ένα πρόγραμμα αποκρατικοποίησης, προτείνω να μοιρασθεί όλη η κρατική περιουσία -που σήμερα αποτελματώνεται και απαξιούται- στους πολίτες. Απ‘ τα συρτάρια των γραφείων των Υπουργών κατευθείαν στα σπίτια των Ελλήνων... Πως; Προτείνω: 
    α. να μετοχοποιηθούν όλοι οι δημόσιοι φορείς που έχουν εμπορικό αντικείμενο 
    β. να εισαχθούν οι μετοχές τους με συνοπτικές διαδικασίες στο ΧΑΑ (είχα περάσει σχετικό νόμο το 1993) 
     γ. να μοιρασθούν οι μετοχές τους στα 11 εκατομμύρια Ελλήνων που θα μπορούν ελεύθερα να τις διαπραγματεύονται στο χρηματιστήριο. 
    - Τουριστικά Ακίνητα, Ολυμπιακά Ακίνητα, Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου (αφού διασπαστούν 10 εταιρείες για να είναι πιο εύκολη η διαχείριση του τεράστιου χαρτοφυλακίου τους), Λιμάνια (ανά δέσμες 3 λιμανιών η κάθε μία δέσμη), Αεροδρόμια (ανά δέσμες 7 αεροδρομίων η κάθε μια δέσμη), Μετρό, Προαστιακός, Κρατικά Λαχεία, ΟΔΙΕ, ΛΑΡΚΟ, κ.α., θα μπορούσαν να αποδοθούν κατευθείαν στους πολίτες με ταυτόχρονη εισαγωγή των μετοχών στο ΧΑΑ. 
     - Τα ίδια και για τις εισηγμένες επιχειρήσεις του Δημοσίου και τις μετοχές των τραπεζών που κατέχει το ΤΧΣ! Γιατί σε αυτούς ανήκουν πραγματικά! Το κεφάλαιο που κατέχει το Δημόσιο σε αυτές, να μοιρασθεί στα 11 εκατ. και κάθε Έλληνας, Ελληνίδα και Ελληνόπουλο να πάρει από τον αριθμό μετοχών που του αναλογεί! 
      - Θα μπορούσε να υπάρχει πρόβλεψη για τους εργαζόμενους, τους πολύτεκνους, και εντοπιότητας. 
   - Τυχόν μεγαλοεπενδυτές που θα ενδιαφερόντουσαν να επενδύσουν και να αποκτήσουν τον καταστατικό έλεγχο οποιασδήποτε από τις παραπάνω εταιρείες, θα απευθύνοντο κατευθείαν στους πολίτες μέσω του Χρηματιστηρίου και όχι στους υπουργούς. 
      ΕΥΕΡΓΕΤΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ 
  (1) οι πολίτες θα αισθανθούν, επιτέλους, πως συμμετέχουν σε κάτι. Η απρόσωπη κρατική περιουσία θα γίνει άμεσα "δική τους". 
  (2) ενώ το κράτος είναι παντελώς αδιάφορος και ανίκανος ιδιοκτήτης και μάνατζερ, οι πολίτες θα δείξουν άμεσο ενδιαφέρον για τη σωστή αξιοποίηση όλης αυτής της περιουσίας. 
  (3) θα τονωθεί το χρηματιστήριο που είναι βασικός πόλος έλξης κεφαλαίων και μοχλός ανάπτυξης. 
  (4) θα τονωθεί η οικονομική δραστηριότητα, αφού, επιτέλους, θα ενεργοποιηθούν όλα αυτά τα περιουσιακά στοιχεία! 
    ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕ ΤΑ ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ; 
      ΠΡΟΤΕΙΝΩ, όταν κάποιος πολίτης πουλήσει κάποιες από τις μετοχές του –που θα έχει παραλάβει δωρεάν- μέσω του Χρηματιστηρίου, το 30% από αυτά που θα εισπράξει να φορολογούνται ‘αυτοτελώς’ για να έχει και κάποιο σημαντικό όφελος το Δημόσιο και με αυτά τα χρήματα να επαναγοράσει όσο χρέος μπορεί.... Το υπόλοιπο 70% να μένει –αφορολόγητο πλέον- στη τσέπη των συμπολιτών μας.... 
   Το ίδιο να γίνει και για την επανακεφαλαιοποίηση των Ελληνικών Τραπεζών! Εφόσον εμείς, οι φορολογούμενοι πολίτες θα πληρώσουμε όλους τους φόρους για να αποπληρωθούν οι τόκοι και τα χρεολύσια των δανείων μέσω των οποίων θα χρηματοδοτηθεί η ανακεφαλαίωση των τραπεζών, ας εκδοθούν μόνο απλές κοινές μετοχές και ας δοθούν αυτές εξ´ ίσου στους φορολογούμενους πολίτες. 
      * Ο κ. Πέτρος Δούκας είναι πρώην υφυπουργός Οικονομικών και Εξωτερικών (ΝΔ) 
      capital.gr