20 Σεπ 2016

Εκπαιδευτικά προγράμματα σχολικού έτους 2016-2017

Το Τμήμα Αρχαιολογίας και Ιστορικής Έρευνας του Δήμου Αχαρνών από το 2000 δραστηριοποιείται σε δράσεις εκπαιδευτικού χαρακτήρα που έχουν σαν σκοπό την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς των Αχαρνών, την ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα που αφορούν την προστασία των μνημείων και του φυσικού τους περιβάλλοντος, τη γνώση της ιστορίας του τόπου όπου κατοικούν και μαθητεύουν. Σκοπός η προβολή της τοπικής ιστορίας και του συνόλου των υλικών στοιχείων που συνθέτουν το διαχρονικό πολιτιστικό πλούτο των Αχαρνών από τους αρχαίους μέχρι τους νεότερους χρόνους. 
       Με την πρόκληση της αυτενέργειας, τη βιωματική προσέγγιση, τη χρήση του θεατρικού παιχνιδιού, το παραμύθι, τη σωματική έκφραση και την εικαστική δημιουργία, τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Τμήματος έχουν σκοπό να μεταβάλλουν την επίσκεψη στους χώρους πολιτισμικής αναφοράς των Αχαρνών σε ευχάριστη εμπειρία, να δημιουργήσουν προϋποθέσεις για την παρατήρηση και την κατανόηση τους. 
         Η ανάθεση ρόλων σε όλο το δυναμικό της τάξης εξασφαλίζει μια ενεργή και ενδιαφέρουσα διαδικασία τόσο για τους μικρότερους μαθητές όσο και για τους εφήβους, που συμμετέχουν με ενθουσιασμό. 
        Όλα τα προγράμματα του Τμήματος συνδέονται με την αντίστοιχη σχολική ύλη, κυρίως της ιστορίας και απευθύνονται σε συγκεκριμένες τάξεις. Στους εκπαιδευτικούς προτείνεται στην τάξη, πριν και μετά την επίσκεψη, η διαθεματική προσέγγιση του εκάστοτε αντικειμένου και η εμπλοκή όλων των ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών (μέθοδος της αράχνης). 
         Σημείωση: Τα προγράμματα που λαμβάνουν χώρα στον αρχαιολογικό χώρο του Θολωτού Τάφου και την Αρχαιολογική Συλλογή διεξάγονται με την επιστημονική εποπτεία της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ανατολικής Αττικής. 
       Στα σχολεία πριν και μετά από κάθε επίσκεψη προτείνεται το ακόλουθο σχήμα: 
      Για όλα τα σχολεία των Αχαρνών υπάρχει δυνατότητα δανεισμού βιβλιογραφικού και οπτικοακουστικού υλικού της βιβλιοθήκης του Τμήματος (διαθέτει έως σήμερα 12.700 βιβλία), που λειτουργεί ως εργαλείο μάθησης και περαιτέρω διερεύνησης στο γνωστικό πεδίο που έχει επιλεγεί. Οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί και μαθητές επίσης μπορούν να αναζητήσουν σχετικό πληροφοριακό υλικό στο site του Δήμου: www.acharnes.grhttp://www.acharnes.gr/content/section-2375 και στη διεύθυνση www.arxaiologikoacharnes.wordpress.com (Τμήμα Αρχαιολογίας και Ιστορικής έρευνας). 
        Για κάθε πρόγραμμα τα σχολεία οφείλουν να δηλώσουν τηλεφωνικά στο 2102322878 την επιθυμία συμμετοχής και να συμπληρώσουν την αίτηση συμμετοχής η οποία και πρωτοκολλείται. 
        Εκπαιδευτικοί και μαθητές μετά το πέρας του προγράμματος συμπληρώνουν ένα ερωτηματολόγιο κλειστού και ανοιχτού τύπου για την αξιολόγηση του προγράμματος για τη συνεχή βελτίωσή του. 
      ΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΥ 2016-2017 ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΑΚΟΛΟΥΘΑ: 
      1. ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΧΑΡΝΩΝ : «Ο Δικαιόπολις μας ταξιδεύει στο μαγευτικό κόσμο του αρχαίου θεάτρου». Εγκεκριμένο για το σχολικό έτος 2016-2017 από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, με το υπ.αρ. πρωτ.: Φ13.1/76917/Δ2, 13-5-2016 έγγραφό του προς το Τμήμα Αρχαιολογίας και Ιστορικής Έρευνας του Δήμου Αχαρνών. 
        2. Ο ΘΟΛΩΤΟΣ ΤΑΦΟΣ ΤΩΝ ΑΧΑΡΝΩΝ.
         3. ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΓΡΑΦΗΣ & ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ.
       4. ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΚΙΩΝ ΚΑΙ Ο ΜΑΓΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗ. 
        5. ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ ΛΑΤΡΕΙΑ ΣΤΙΣ ΑΧΑΡΝΕΣ. Η ΑΡΠΑΓΗ ΤΗΣ ΠΕΡΣΕΦΟΝΗΣ. 
       6. ΔΑΝΕΙΣΜΟΣ ΜΟΥΣΕΙΟΒΑΛΙΤΣΑΣ ΜΕ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ.
          Πεποίθηση του Δήμου μας είναι ότι αφενός γνωρίζοντας την ιστορία του τόπου μειώνεται η αδιαφορία του πολίτη απέναντι στην πολιτιστική κληρονομιά που ενίοτε καταλήγει σε βανδαλισμούς, καταστροφή του περιβάλλοντος και αφετέρου ότι η ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς μέσα από τη μουσειακή αγωγή μπορεί να έχει καθοριστικό ρόλο στο πολιτιστικό γίγνεσθαι των Αχαρνών και στην τοπική μικροοικονομία. Φιλοδοξεί επίσης να σταθεί αφορμή ενεργητικής συμμετοχής των μαθητών που δεν κατάγονται από τις Αχαρνές αλλά από άλλα μέρη της Ελλάδας, όπως επίσης και των μαθητών που προέρχονται από άλλες χώρες (κυρίως βαλκανικές) και να αναζητήσουν τα κοινά στοιχεία ανάμεσα στους τόπους καταγωγής και του τόπου διαμονής τους όπως έχουν καταγραφεί σε πολλές ανθρωπολογικές, εθνολογικές και λαογραφικές μελέτες.