Η εξαγγελία του Υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη για γενικευμένη εφαρμογή των νέων Προγραμμάτων Σπουδών στο μάθημα των Θρησκευτικών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης γεννά ερωτήματα για τον επιλεκτικό τρόπο που προωθούνται αλλαγές μόνο στα Θρησκευτικά και όχι και στα άλλα μαθήματα.
Όπως έχει υποστηρίξει πολλές φορές δημόσια ο Υπουργός Παιδείας, οι αλλαγές στο μάθημα των Θρησκευτικών δεν είναι δικό του σχέδιο αλλά έχουν δρομολογηθεί ήδη από την εποχή της Άννας Διαμαντοπούλου. Πράγματι το 2011 τέθηκαν σε πιλοτική εφαρμογή νέα Προγράμματα Σπουδών στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο. Μετά τη διετή πιλοτική εφαρμογή τους τα προγράμματα αυτά «πάγωσαν». Τώρα ο Νίκος Φίλης τα ανασύρει και αποφασίζει τη γενικευμένη εφαρμογή τους σε όλα τα σχολεία της χώρας.
Που βρίσκεται όμως το παράδοξο στην όλη διαδικασία; Τα νέα Προγράμματα Σπουδών που εφαρμόστηκαν πιλοτικά το 2011 αφορούσαν σε πολλά, σχεδόν σε όλα, τα μαθήματα Δημοτικού και Γυμνασίου. Μπορεί κανείς να τα διαβάσει στην επίσημη ιστοσελίδα του Ψηφιακού Σχολείου όπου δημοσιεύονται κάτω από τα ισχύοντα Αναλυτικά Προγράμματα (ΔΕΠΠΣ – ΑΠΣ) με τον τίτλο «Συμπληρωματικά προς τα ισχύοντα Προγράμματα Σπουδών».
Εκεί υπάρχουν νέα Προγράμματα Σπουδών για Γλώσσα – Λογοτεχνία, Ξένες Γλώσσες, Μαθηματικά, Φυσικές επιστήμες, Κοινωνικές επιστήμες και Ιστορία, Πληροφορική και Νέες Τεχνολογίες, Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη κ.α. Από όλα αυτά τα νέα Προγράμματα Σπουδών το Υπουργείο προχωρά τώρα στην γενικευμένη εφαρμογή μόνο του Προγράμματος Σπουδών για το μάθημα των Θρησκευτικών!
Ο επιστημονικός υπεύθυνος στο ΙΕΠ για τα νέα Προγράμματα Σπουδών στα Θρησκευτικά, θεολόγος Σταύρος Γιαγκάζογλου κατέχει επίσης τη νευραλγική θέση του Προϊσταμένου του Γραφείου Έρευνας, Σχεδιασμού και Εφαρμογών Α΄ του ΙΕΠ. Είναι σαφές πως όλες οι σχετικές εισηγήσεις του ΙΕΠ τις οποίες τελικά έκανε δεκτές το Υπουργείο Παιδείας ετοιμάσθηκαν από εκείνον και έτσι τώρα οδηγούμαστε στο παράδοξο φαινόμενο της γενικευμένης εφαρμογής των νέων Προγραμμάτων Σπουδών για ένα μόνο μάθημα, τα Θρησκευτικά, την ίδια στιγμή που τα νέα Προγράμματα Σπουδών όλων των υπολοίπων μαθημάτων παραμένουν απλώς αναρτημένα στο Ψηφιακό Σχολείο χωρίς εφαρμογή στην πράξη.
Το προηγούμενο διάστημα μάλιστα στην προσπάθεια να πεισθεί η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας για την ανάγκη γενικευμένης εφαρμογής των νέων Προγραμμάτων Σπουδών στα Θρησκευτικά χρησιμοποιήθηκε και το επιχείρημα της χρηματοδότησης του εγχειρήματος και των προβλημάτων που θα ανέκυπταν εάν αυτά τα Προγράμματα έμεναν «παγωμένα» για πάντα.
Επειδή δηλ. η εκπόνηση των Προγραμμάτων αυτών έγινε με χρηματοδότηση, σε ένα μεγάλο ποσοστό, από κονδύλια του ΕΣΠΑ, εάν δεν προχωρούσε η γενικευμένη εφαρμογή τους θα υπήρχε δήθεν πρόβλημα με τα προβλεπόμενα στις σχετικές συμβάσεις χρηματοδότησης. Το επιχείρημα ήταν ψευδές καθώς τα Προγράμματα Σπουδών των υπολοίπων μαθημάτων δεν εφαρμόζονται γενικευμένα ούτε και έχει εξαγγελθεί κάποιος τέτοιος σχεδιασμός χωρίς προφανώς να δημιουργείται κάποιο ανάλογο πρόβλημα.
Αντιθέτως η γενίκευση της εφαρμογής των νέων Προγραμμάτων Σπουδών για τα Θρησκευτικά θα αποτελέσει επιχείρημα για την χρηματοδότηση της συγγραφής νέων βιβλίων Θρησκευτικών που κρίνεται απαραίτητη –ήδη ο Σταύρος Γιαγκάζογλου υποστήριξε στο ΑΠΕ ότι το ΙΕΠ θα εισηγηθεί τη συγγραφή νέων βιβλίων Θρησκευτικών – καθώς τα σημερινά βιβλία κρίνονται ασύμβατα με το περιεχόμενο των νέων Προγραμμάτων Σπουδών.
Η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων σε σχετικό Δελτίο Τύπου που εξέδωσε κάνει λόγο για «βεβιασμένη εφαρμογή των νέων Προγραμμάτων Σπουδών μόνον! για το μάθημα των Θρησκευτικών» και διερωτάται «γιατί άραγε, δεν εφαρμόζονται τα νέα Προγράμματα Σπουδών και στα υπόλοιπα μαθήματα;».
Ανακοίνωση της Νεολαίας των ΑΝΕΛ για τις δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας, σε σχέση με το μάθημα των θρησκευτικών. Αναλυτικά:
Μετά την προσπάθεια υποβάθμισης της διδασκαλίας αρχαίων Ελληνικών, ο κ. Φίλης, που ηγείται της χάραξης πολιτικής για την Παιδεία, δηλώνει, για μία ακόμη φορά, αποφασισμένος να ακολουθήσει πορεία πλεύσης, βασισμένος σε προσωπικές εμμονές, ιδεοληψίες και στείρες προκαταλήψεις.
Οι δηλώσεις του για επικείμενη αλλαγή του μαθήματος των θρησκευτικών από ομολογιακό σε θρησκειολογία, προσβάλλουν το κοινό αίσθημα και την ίδια την παράδοση της πατρίδας.
Υπενθυμίζουμε στον κ. Φίλη ότι ο ρόλος του είναι να υπηρετεί τους πολίτες και να σέβεται τη βούληση αυτών. Και η Ορθόδοξη πίστη και παράδοση αποτελεί βίωμα του Ελληνικού λαού και διαμορφώνει το χαρακτήρα του, αιώνες τώρα.
Του υπενθυμίζουμε, ακόμη, ότι η διατήρηση της παράδοσης και της ταυτότητας ενός έθνους, είναι οι προϋποθέσεις εκείνες που παράγουν πολιτισμό.
Εκτός των άλλων, θεωρούμε τον τρόπο διδασκαλίας που επιθυμεί για τα θρησκευτικά, πλήρως αντιπαιδαγωγικό. Αναρωτιόμαστε, πως θα μάθουν τα παιδιά, χωρίς να μπερδευτούν, την κοσμοαντίληψη της κάθε θρησκείας μέσα σε λίγες ώρες. Μία τέτοια διαδικασία το μόνο που θα καταφέρει, είναι να προκαλέσει περισσότερη σύγχυση στους μαθητές.
Για μας, κάθε αλλαγή στον τομέα της Παιδείας έχει νόημα, όταν προωθεί την, κατά το Σύνταγμα (άρθρο 16, παρ. 2), επιταγή ανάπτυξης της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης των νέων και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες.
Νεολαία Ανεξαρτήτων Ελλήνων
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου