Οι ελληνικές αρχές είχαν την πρωτοβουλία για τη σύνταξη του νόμου που προβλέπει την πώληση των δανείων που κατέχουν οι ελληνικές τράπεζες σε funds, επεσήμανε ο P. Moscovici, απάντηση που έρχεται σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς της κυβέρνησης ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση επιβλήθηκε από τους θεσμούς.
Τα παραπάνω προκύπτουν από απάντηση του
Ευρωπαίου επιτρόπου Pierre Moscovici σε ερώτηση του Νίκου Ανδρουλάκη
σχετικά με τη διαχείριση των κόκκινων δανείων.
Συγκεκριμένα, στην ερώτησή του ο Νίκος Ανδρουλάκης υπογράμμιζε ότι η ελληνική Κυβέρνηση δήλωσε κατ' επανάληψη ότι είχε κατατεθεί πρόταση ώστε να παρέχεται η δυνατότητα στον δανειολήπτη ή στον εγγυητή να εξαγοράσει το δάνειό του πριν αυτό πωληθεί, αλλά η πρόταση απορρίφθηκε από τους εκπροσώπους των θεσμών που συμμετέχουν στις διαπραγματεύσεις. Ο ευρωβουλευτής ζητούσε να μάθει αν όντως ήταν αίτημα των Θεσμών (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, ESM, Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα) ή απόφαση της ελληνικής Κυβέρνησης να μην έχουν το δικαίωμα οι δανειολήπτες ή οι εγγυητές να εξαγοράσουν το δάνειό τους πριν αυτό πωληθεί.
Στην απάντησή του, λοιπόν, ο P. Moscovisi υπογραμμίζει ότι “οι ελληνικές αρχές είχαν την πρωτοβουλία για τη σύνταξη τόσο του αρχικού όσο και του αναθεωρημένου κειμένου του νόμου 4354/2015. Εν προκειμένω, πρέπει να σημειωθεί ότι το μνημόνιο συνεννόησης μεταξύ της Επιτροπής, η οποία ενεργεί εξ ονόματος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ), της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Τράπεζας της Ελλάδος οριοθετεί το πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων και θέτει τους στόχους που πρέπει να επιδιωχθούν, ενώ η επιλογή των μέτρων και των μεθόδων εφαρμογής επαφίεται στις ελληνικές αρχές”.
Συγκεκριμένα, στην ερώτησή του ο Νίκος Ανδρουλάκης υπογράμμιζε ότι η ελληνική Κυβέρνηση δήλωσε κατ' επανάληψη ότι είχε κατατεθεί πρόταση ώστε να παρέχεται η δυνατότητα στον δανειολήπτη ή στον εγγυητή να εξαγοράσει το δάνειό του πριν αυτό πωληθεί, αλλά η πρόταση απορρίφθηκε από τους εκπροσώπους των θεσμών που συμμετέχουν στις διαπραγματεύσεις. Ο ευρωβουλευτής ζητούσε να μάθει αν όντως ήταν αίτημα των Θεσμών (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, ESM, Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα) ή απόφαση της ελληνικής Κυβέρνησης να μην έχουν το δικαίωμα οι δανειολήπτες ή οι εγγυητές να εξαγοράσουν το δάνειό τους πριν αυτό πωληθεί.
Στην απάντησή του, λοιπόν, ο P. Moscovisi υπογραμμίζει ότι “οι ελληνικές αρχές είχαν την πρωτοβουλία για τη σύνταξη τόσο του αρχικού όσο και του αναθεωρημένου κειμένου του νόμου 4354/2015. Εν προκειμένω, πρέπει να σημειωθεί ότι το μνημόνιο συνεννόησης μεταξύ της Επιτροπής, η οποία ενεργεί εξ ονόματος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ), της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Τράπεζας της Ελλάδος οριοθετεί το πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων και θέτει τους στόχους που πρέπει να επιδιωχθούν, ενώ η επιλογή των μέτρων και των μεθόδων εφαρμογής επαφίεται στις ελληνικές αρχές”.
Αναλυτικά ολόκληρη η ερώτηση του Νίκου Ανδρουλάκη προς τον επίτροπο Pierre Moscovici.
Θέμα: Διαχείριση κόκκινων δανείων
Στο πλαίσιο του τελευταίου
προγράμματος παροχής χρηματοοικονομικής βοήθειας στην Ελλάδα με τον Νόμο
4354/2015 ψηφίστηκε η απελευθέρωση των δανείων που κατέχουν οι
ελληνικές τράπεζες σε ειδικές εταιρείες διαχείρισης (fund).
Συγχρόνως προβλέπεται ότι οι
δανειολήπτες και οι εγγυητές δεν θα ενημερώνονται για ενδεχόμενη πώληση
του δανείου τους, ούτε θα έχουν τη δυνατότητα κατάθεσης προσφοράς αγοράς
του δανείου τους πριν την πώλησή του.
Η ελληνική Κυβέρνηση δήλωσε
κατ' επανάληψη ότι είχε κατατεθεί πρόταση ώστε να παρέχεται η δυνατότητα
στον δανειολήπτη ή στον εγγυητή να εξαγοράσει το δάνειό του πριν αυτό
πωληθεί, αλλά η πρόταση απορρίφθηκε από τους εκπροσώπους των θεσμών που
συμμετέχουν στις διαπραγματεύσεις.
Έχοντας υπόψη όλα τα ανωτέρω, ερωτάται η Επιτροπή:
- Ήταν αίτημα των Θεσμών
(Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, ESM, Ευρωπαϊκή Κεντρική
Τράπεζα) ή απόφαση της ελληνικής Κυβέρνησης να μην έχουν το δικαίωμα οι
δανειολήπτες ή οι εγγυητές να εξαγοράσουν το δάνειό τους πριν αυτό
πωληθεί;
- Συζητήθηκε ποτέ η ανωτέρω δυνατότητα κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων;
- Διαφωνεί η Επιτροπή να παρέχεται η
ανωτέρω δυνατότητα στους δανειολήπτες-εγγυητές, εάν ναι για ποιους
λόγους, και με ποιον άλλο τρόπο πιστεύει ότι θα μπορούσαν να
προστατευθούν οι καταναλωτές;
Αναλυτικά ολόκληρη η απάντηση του επιτρόπου Pierre Moscovici.
Το πλαίσιο για την εξυπηρέτηση και
τη μεταφορά των τραπεζικών δανείων, που θεσπίστηκε με τον νόμο
4354/2015, όπως τροποποιήθηκε με τους νόμους 4389/2016 και 4393/2016 και
ισχύει σήμερα, δεν συνεπάγεται οποιαδήποτε βλάβη για τους δανειολήπτες ή
τους εγγυητές στο πλαίσιο της συμφωνίας εξυπηρέτησης και/ή μεταφοράς,
κατά περίπτωση, και δεν θίγει κατά κανένα τρόπο τα καταστατικά ή
συμβατικά τους δικαιώματα.
Οι ελληνικές αρχές είχαν την
πρωτοβουλία για τη σύνταξη τόσο του αρχικού όσο και του αναθεωρημένου
κειμένου του νόμου 4354/2015. Εν προκειμένω, πρέπει να σημειωθεί ότι το
μνημόνιο συνεννόησης μεταξύ της Επιτροπής, η οποία ενεργεί εξ ονόματος
του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ), της Ελληνικής Δημοκρατίας
και της Τράπεζας της Ελλάδος οριοθετεί το πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων και
θέτει τους στόχους που πρέπει να επιδιωχθούν, ενώ η επιλογή των μέτρων
και των μεθόδων εφαρμογής επαφίεται στις ελληνικές αρχές.
Όσον αφορά την προστασία των
δικαιωμάτων των καταναλωτών, το σύστημα που θεσπίστηκε με τον νόμο
4354/2015, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει σήμερα, σε συνδυασμό με τη
συναφή παράγωγη νομοθεσία εφαρμογής, καθώς και τον νεοπαγή κώδικα
δεοντολογίας, παρέχει σημαντικές κανονιστικές διασφαλίσεις με στόχο την
προστασία των έννομων συμφερόντων των οφειλετών, είτε πρόκειται για
πρωτοφειλέτες είτε για εγγυητές, ενώ παράλληλα θεσπίζει κατάλληλους
μηχανισμούς για την εξεύρεση λύσεων στο υφιστάμενο πρόβλημα των μη
εξυπηρετούμενων δανείων.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου