Τα μεγαλεπήβολα σχέδια της Cosco για τον Πειραιά και ο ρόλος του Τσίπρα
Το λιμάνι του
Πειραιά αναμένεται να γίνει o μεγαλύτερος τερματικός σταθμός
εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο το 2019, σημειώνει η γερμανική
εφημερίδα Handelsblatt, που αναφέρεται στα μεγαλεπήβολα σχέδια του
Πεκίνου για την Ελλάδα. Η κρατική εταιρεία logistics της Κίνας
China Ocean Shipping Company (Cosco), η οποία ανέλαβε πριν από τρία
χρόνια το 51% του ΟΛΠ, έχει μεγάλα σχέδια για την πρώην κρατική
επιχείρηση.
Πάντως σύμφωνα με την εφημερίδα, η αριστερή κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ παρακωλύει τα σχέδια επέκτασης των κινέζων. Όπως αναφέρει η Handelsblatt, ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας κατά το 2019 – που είναι και έτος εκλογών – δεν θέλει να πλήξει τα συμφέροντα των συνδικάτων και των Ελλήνων επιχειρηματιών στον Πειραιά, ο οποίος παραμένει ένα «οχυρό» για το κυβερνόν κόμμα.
Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 η κατάσταση στον Πειραιά ήταν κατά πολύ διαφορετική από τη σημερινή.
Το 2008 είχαν διακινηθεί περί τα 430.000 εμπορευματοκιβώτια, αριθμός που έχει δεκαπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια.
Το 2018 στον Πειραιά φορτώθηκαν περί τα 4,9 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια, αύξηση 21% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.Η εξέλιξη αυτή έφερε το ελληνικό λιμάνι στη δεύτερη θέση στην κατάταξη των σημείων μεταφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο.
Μόνο στη Βαλένθια της Ισπανίας το 2018 με 5,1 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια διαχειρίστηκαν περισσότερες μεταφορές.
Στον Πειραιά η δυναμική ανάπτυξη συνεχίζεται.
Ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 25,6% το Φεβρουάριο.
Αν συνεχίσει με αυτόν τον ρυθμό, ο Πειραιάς θα είναι ο νούμερο ένα στη Μεσόγειο φέτος.
Επειδή οι ρυθμοί ανάπτυξης είναι σχεδόν τέσσερις φορές υψηλότεροι από ό, τι στη Βαλένθια.
Ο captain Fu Chenqiu, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Cosco, μπορεί να είναι ικανοποιημένος με τα αποτελέσματα, όχι μόνο από τα τρέχοντα αλλά και από τον ισολογισμό.
Το πρώτο εξάμηνο του 2018, ο ΟΛΠ αύξησε τις πωλήσεις του κατά 22% στα 52 εκατ. ευρώ.
Τα καθαρά κέρδη τριπλασιάστηκαν σε ετήσια βάση από 4,4 εκατομμύρια σε 13,3 εκατομμύρια.
«Αυτά τα πολύ καλά αποτελέσματα δείχνουν ότι ο στρατηγικός μας προγραμματισμός είναι σωστός», δήλωσε ο Captain Fu.
Οι Κινέζοι ήρθαν στον Πειραιά το 2008. Με την τότε κεντροδεξιά κυβέρνηση, η Cosco συνήψε συμφωνία για τη λειτουργία ενός νέου λιμένα εμπορευματοκιβωτίων.
Αλλά αυτό ήταν μόνο η αρχή. Το 2016, η Cosco αγόρασε το 51% της λιμενικής εταιρείας έναντι 368,5 εκατ. ευρώ από το κράτος.
Η σύμβαση ορίζει ότι οι Κινέζοι θα αναλάβουν το 16% των μετοχών το 2021.
Ήδη το λιμάνι είναι ένας σημαντικός κόμβος του νέου δρόμου μεταξιού, του έργου «One Belt, One Road», με τον αρχηγό του κράτους Xi Jinping να θέλει να κατακτήσει την ευρωπαϊκή αγορά.
Ο Πειραιάς είναι ο «επικεφαλής του δράκου στην Ευρώπη» - έτσι οι κινέζοι αναλυτές περιγράφουν τη σημασία του λιμενικού έργου.
Μετά την ολοκλήρωση μιας άλλης αποβάθρας, ο Πειραιάς θα μπορέσει να χειριστεί πέντε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από τη μεγαλύτερη κατηγορία Giga του κόσμου φέτος.
Κανένα άλλο λιμάνι της Μεσογείου δεν έχει αυτές τις δυνατότητες.
Εδώ, τα εμπορευματοκιβώτια που φθάνουν από την Άπω Ανατολή επαναφορτώνονται για να διανεμηθούν σε άλλους προορισμούς στη Μεσόγειο με μικρότερα φορτηγά ή να μεταφερθούν σιδηροδρομικώς στα Βαλκάνια προς την Κεντρική Ευρώπη.
Η Cosco θέλει να επενδύσει ένα δισεκατομμύριο ευρώ στον Πειραιά με επέκταση ασφαλώς στην Ευρώπη.
Στο λιμάνι των εμπορευματοκιβωτίων, στο οποίο η Cosco έχει ήδη επενδύσει 600 εκατομμύρια ευρώ, οι Κινέζοι θέλουν να επεκταθούν.
Στοχεύουν σε χωρητικότητα δέκα εκατομμυρίων εμπορευματοκιβωτίων, πολύ μεγαλύτερη από εκείνη του Αμβούργου.
«Εμπόδιο ο Τσίπρας»
Αλλά τα σχέδια της κινεζικής εταιρείας είναι στον «πάγο». Για σχεδόν ένα χρόνο, η κυβέρνηση αρνήθηκε να εγκρίνει το γενικό σχέδιο των Κινέζων για την ανάπτυξη του λιμένα.
Το γεγονός ότι ο Τσίπρας επιβραδύνει τους Κινέζους δεν οφείλεται σε ανησυχίες σχετικά με την πολιτική επιρροή του Πεκίνου ή το φόβο της οικονομικής εξάρτησης.
Από πολιτικής άποψης, ο Τσίπρας «υπηρετεί» τους Κινέζους, επισημαίνει η γερμανική εφημερίδα.
Το 2017, για παράδειγμα, η Ελλάδα «μπλόκαρε» κοινή δήλωση των κρατών – μελών της ΕΕ με στόχο την καταδίκη της Κίνας για την καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Τώρα δεν πρόκειται για τα ανθρώπινα δικαιώματα, αλλά για την εξυπηρέτηση των κομματικών συμφερόντων.
Στο έτος εκλογών του 2019, ο πρωθυπουργός της Ελλάδας πιστεύει ότι πρέπει να λάβει υπόψη του τα συμφέροντα της τοπικής «πελατείας» του ΣΥΡΙΖΑ στον Πειραιά: τοπικούς πολιτικούς, συνδικάτα, ενώσεις και τοπικούς επιχειρηματίες.Και αυτό συμβαίνει, επειδή δεν είναι όλοι στον Πειραιά ικανοποιημένοι από την εξαγορά του λιμανιού από την Cosco.
Εξάλλου αυτό σήμανε το τέλος των παλαιών συντεχνιών.
Ως κρατική επιχείρηση, η λιμενική εταιρεία του ΟΛΠ κατέβαλε υψηλούς μισθούς, ανεξάρτητα από την παραγωγικότητα ενώ προσοδοφόρες θέσεις καταλαμβάνονταν από προστατευόμενους των εκάστοτε κυβερνήσεων.
«Τίποτα από όλα αυτά δεν συμβαίνει με τους Κινέζους», λέει στη γερμανική εφημερίδα πηγή με γνώση του θέματος.
Τα σχέδια επέκτασης θα ωφελήσουν την τοπική οικονομία στο σύνολό της, αλλά οι μεμονωμένοι επιχειρηματίες αντιδρούν.
Έτσι, οι ξενοδόχοι του Πειραιά θέλουν να εμποδίσουν την κατασκευή του σχεδιαζόμενου πολυτελούς ξενοδοχείου στην περιοχή του λιμανιού, επειδή ανησυχούν για τη δική τους πληρότητα.
Οι αντιδράσεις αυτές θέτουν εμπόδια στα κινεζικά σχέδια μετατροπής του Πειραιά συν τοις άλλοις στον ελκυστικότερο προορισμό για την κρουαζιέρα, που απαιτεί σύγχρονες ξενοδοχειακές μονάδες.
Οι τοπικοί καταστηματάρχες θέλουν να μπλοκάρουν το προγραμματισμένο εμπορικό κέντρο – φοβούμενοι τις απώλειες.
Εξάλλου έχουν απορριφθεί τα σχέδια των Κινέζων για την κατασκευή ενός νέου ναυπηγείου στην ευρύτερη περιοχή ενώ πρόσφατα κηρύχθηκε σχεδόν ολόκληρη η περιοχή του Πειραιά σε αρχαιολογική ζώνη, ένα άλλο εμπόδιο που θα εμποδίσει την ανάπτυξη του λιμανιού.
«Ο Τσίπρας αποθαρρύνει και άλλους ξένους επενδυτές»
Ακόμη και όταν ήταν ο αρχηγός της αντιπολίτευσης ο Τσίπρας πολέμησε τη μίσθωση του λιμανιού στην Cosco, όπως όλα τα σχέδια ιδιωτικοποίησης.
Είχε χαρακτηρίσει μελοδραματικά τον Πειραιά ως το «λιμάνι της αγωνίας».
Κάτω από την πίεση των διεθνών δανειστών, έπρεπε να προχωρήσει την πώληση της λιμενικής εταιρείας το 2016, ως προϋπόθεση για τα πολύ αναγκαία προγράμματα βοήθειας.
Πριν από τις εκλογές, οι οποίες πρέπει να πραγματοποιηθούν το αργότερο τον Οκτώβριο, ο Έλληνας πρωθυπουργός προσπαθεί τώρα να επαναφέρει το αριστερό προφίλ του.
Ο Τσίπρας με την πολιτική του, ίσως αναγκάσει την Cosco να επικεντρωθεί περισσότερο σε άλλα λιμάνια της Μεσογείου - η Ιταλία είναι πολύ πιο κοντά στις μεγάλες αγορές της ΕΕ.
Επίσης άλλοι ξένοι επενδυτές μπορεί επίσης να αποθαρρυνθούν αλλά αυτός είναι ο πρωθυπουργός της Ελλάδας, επισημαίνει η Handelsblatt.
Ο Άγγελος Καρακώστας, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος στον ΟΛΠ κατά το πρόσφατο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, επέκρινε την κυβέρνηση επειδή δεν εκπληρώνει τις υποσχέσεις της.
Η Cosco, από την άλλη πλευρά, εκπλήρωσε πάντοτε πλήρως τις συμβατικές υποχρεώσεις της και έχει εφαρμόσει ακόμη και τις προηγούμενες υποσχεθείσες επενδύσεις δύο χρόνια νωρίτερα από ό, τι συμφωνήθηκε.
Η Cosco θα μπορούσε τώρα, στη διαμάχη για την εκκρεμούσα έγκριση του γενικού σχεδίου, να καλέσει την επιδιαιτησία που προβλέπεται στη σύμβαση - ή να περιμένει το αποτέλεσμα των εκλογών.
Όλες οι δημοσκοπήσεις παραπέμπουν σε μία ήττα για τον ΣΥΡΙΖΑ του Αλέξη Τσίπρα.
Πάντως σύμφωνα με την εφημερίδα, η αριστερή κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ παρακωλύει τα σχέδια επέκτασης των κινέζων. Όπως αναφέρει η Handelsblatt, ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας κατά το 2019 – που είναι και έτος εκλογών – δεν θέλει να πλήξει τα συμφέροντα των συνδικάτων και των Ελλήνων επιχειρηματιών στον Πειραιά, ο οποίος παραμένει ένα «οχυρό» για το κυβερνόν κόμμα.
Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 η κατάσταση στον Πειραιά ήταν κατά πολύ διαφορετική από τη σημερινή.
Το 2008 είχαν διακινηθεί περί τα 430.000 εμπορευματοκιβώτια, αριθμός που έχει δεκαπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια.
Το 2018 στον Πειραιά φορτώθηκαν περί τα 4,9 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια, αύξηση 21% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.Η εξέλιξη αυτή έφερε το ελληνικό λιμάνι στη δεύτερη θέση στην κατάταξη των σημείων μεταφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο.
Μόνο στη Βαλένθια της Ισπανίας το 2018 με 5,1 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια διαχειρίστηκαν περισσότερες μεταφορές.
Στον Πειραιά η δυναμική ανάπτυξη συνεχίζεται.
Ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 25,6% το Φεβρουάριο.
Αν συνεχίσει με αυτόν τον ρυθμό, ο Πειραιάς θα είναι ο νούμερο ένα στη Μεσόγειο φέτος.
Επειδή οι ρυθμοί ανάπτυξης είναι σχεδόν τέσσερις φορές υψηλότεροι από ό, τι στη Βαλένθια.
Ο captain Fu Chenqiu, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Cosco, μπορεί να είναι ικανοποιημένος με τα αποτελέσματα, όχι μόνο από τα τρέχοντα αλλά και από τον ισολογισμό.
Το πρώτο εξάμηνο του 2018, ο ΟΛΠ αύξησε τις πωλήσεις του κατά 22% στα 52 εκατ. ευρώ.
Τα καθαρά κέρδη τριπλασιάστηκαν σε ετήσια βάση από 4,4 εκατομμύρια σε 13,3 εκατομμύρια.
«Αυτά τα πολύ καλά αποτελέσματα δείχνουν ότι ο στρατηγικός μας προγραμματισμός είναι σωστός», δήλωσε ο Captain Fu.
Οι Κινέζοι ήρθαν στον Πειραιά το 2008. Με την τότε κεντροδεξιά κυβέρνηση, η Cosco συνήψε συμφωνία για τη λειτουργία ενός νέου λιμένα εμπορευματοκιβωτίων.
Αλλά αυτό ήταν μόνο η αρχή. Το 2016, η Cosco αγόρασε το 51% της λιμενικής εταιρείας έναντι 368,5 εκατ. ευρώ από το κράτος.
Η σύμβαση ορίζει ότι οι Κινέζοι θα αναλάβουν το 16% των μετοχών το 2021.
Ήδη το λιμάνι είναι ένας σημαντικός κόμβος του νέου δρόμου μεταξιού, του έργου «One Belt, One Road», με τον αρχηγό του κράτους Xi Jinping να θέλει να κατακτήσει την ευρωπαϊκή αγορά.
Ο Πειραιάς είναι ο «επικεφαλής του δράκου στην Ευρώπη» - έτσι οι κινέζοι αναλυτές περιγράφουν τη σημασία του λιμενικού έργου.
Μετά την ολοκλήρωση μιας άλλης αποβάθρας, ο Πειραιάς θα μπορέσει να χειριστεί πέντε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από τη μεγαλύτερη κατηγορία Giga του κόσμου φέτος.
Κανένα άλλο λιμάνι της Μεσογείου δεν έχει αυτές τις δυνατότητες.
Εδώ, τα εμπορευματοκιβώτια που φθάνουν από την Άπω Ανατολή επαναφορτώνονται για να διανεμηθούν σε άλλους προορισμούς στη Μεσόγειο με μικρότερα φορτηγά ή να μεταφερθούν σιδηροδρομικώς στα Βαλκάνια προς την Κεντρική Ευρώπη.
Η Cosco θέλει να επενδύσει ένα δισεκατομμύριο ευρώ στον Πειραιά με επέκταση ασφαλώς στην Ευρώπη.
Στο λιμάνι των εμπορευματοκιβωτίων, στο οποίο η Cosco έχει ήδη επενδύσει 600 εκατομμύρια ευρώ, οι Κινέζοι θέλουν να επεκταθούν.
Στοχεύουν σε χωρητικότητα δέκα εκατομμυρίων εμπορευματοκιβωτίων, πολύ μεγαλύτερη από εκείνη του Αμβούργου.
«Εμπόδιο ο Τσίπρας»
Αλλά τα σχέδια της κινεζικής εταιρείας είναι στον «πάγο». Για σχεδόν ένα χρόνο, η κυβέρνηση αρνήθηκε να εγκρίνει το γενικό σχέδιο των Κινέζων για την ανάπτυξη του λιμένα.
Το γεγονός ότι ο Τσίπρας επιβραδύνει τους Κινέζους δεν οφείλεται σε ανησυχίες σχετικά με την πολιτική επιρροή του Πεκίνου ή το φόβο της οικονομικής εξάρτησης.
Από πολιτικής άποψης, ο Τσίπρας «υπηρετεί» τους Κινέζους, επισημαίνει η γερμανική εφημερίδα.
Το 2017, για παράδειγμα, η Ελλάδα «μπλόκαρε» κοινή δήλωση των κρατών – μελών της ΕΕ με στόχο την καταδίκη της Κίνας για την καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Τώρα δεν πρόκειται για τα ανθρώπινα δικαιώματα, αλλά για την εξυπηρέτηση των κομματικών συμφερόντων.
Στο έτος εκλογών του 2019, ο πρωθυπουργός της Ελλάδας πιστεύει ότι πρέπει να λάβει υπόψη του τα συμφέροντα της τοπικής «πελατείας» του ΣΥΡΙΖΑ στον Πειραιά: τοπικούς πολιτικούς, συνδικάτα, ενώσεις και τοπικούς επιχειρηματίες.Και αυτό συμβαίνει, επειδή δεν είναι όλοι στον Πειραιά ικανοποιημένοι από την εξαγορά του λιμανιού από την Cosco.
Εξάλλου αυτό σήμανε το τέλος των παλαιών συντεχνιών.
Ως κρατική επιχείρηση, η λιμενική εταιρεία του ΟΛΠ κατέβαλε υψηλούς μισθούς, ανεξάρτητα από την παραγωγικότητα ενώ προσοδοφόρες θέσεις καταλαμβάνονταν από προστατευόμενους των εκάστοτε κυβερνήσεων.
«Τίποτα από όλα αυτά δεν συμβαίνει με τους Κινέζους», λέει στη γερμανική εφημερίδα πηγή με γνώση του θέματος.
Τα σχέδια επέκτασης θα ωφελήσουν την τοπική οικονομία στο σύνολό της, αλλά οι μεμονωμένοι επιχειρηματίες αντιδρούν.
Έτσι, οι ξενοδόχοι του Πειραιά θέλουν να εμποδίσουν την κατασκευή του σχεδιαζόμενου πολυτελούς ξενοδοχείου στην περιοχή του λιμανιού, επειδή ανησυχούν για τη δική τους πληρότητα.
Οι αντιδράσεις αυτές θέτουν εμπόδια στα κινεζικά σχέδια μετατροπής του Πειραιά συν τοις άλλοις στον ελκυστικότερο προορισμό για την κρουαζιέρα, που απαιτεί σύγχρονες ξενοδοχειακές μονάδες.
Οι τοπικοί καταστηματάρχες θέλουν να μπλοκάρουν το προγραμματισμένο εμπορικό κέντρο – φοβούμενοι τις απώλειες.
Εξάλλου έχουν απορριφθεί τα σχέδια των Κινέζων για την κατασκευή ενός νέου ναυπηγείου στην ευρύτερη περιοχή ενώ πρόσφατα κηρύχθηκε σχεδόν ολόκληρη η περιοχή του Πειραιά σε αρχαιολογική ζώνη, ένα άλλο εμπόδιο που θα εμποδίσει την ανάπτυξη του λιμανιού.
«Ο Τσίπρας αποθαρρύνει και άλλους ξένους επενδυτές»
Ακόμη και όταν ήταν ο αρχηγός της αντιπολίτευσης ο Τσίπρας πολέμησε τη μίσθωση του λιμανιού στην Cosco, όπως όλα τα σχέδια ιδιωτικοποίησης.
Είχε χαρακτηρίσει μελοδραματικά τον Πειραιά ως το «λιμάνι της αγωνίας».
Κάτω από την πίεση των διεθνών δανειστών, έπρεπε να προχωρήσει την πώληση της λιμενικής εταιρείας το 2016, ως προϋπόθεση για τα πολύ αναγκαία προγράμματα βοήθειας.
Πριν από τις εκλογές, οι οποίες πρέπει να πραγματοποιηθούν το αργότερο τον Οκτώβριο, ο Έλληνας πρωθυπουργός προσπαθεί τώρα να επαναφέρει το αριστερό προφίλ του.
Ο Τσίπρας με την πολιτική του, ίσως αναγκάσει την Cosco να επικεντρωθεί περισσότερο σε άλλα λιμάνια της Μεσογείου - η Ιταλία είναι πολύ πιο κοντά στις μεγάλες αγορές της ΕΕ.
Επίσης άλλοι ξένοι επενδυτές μπορεί επίσης να αποθαρρυνθούν αλλά αυτός είναι ο πρωθυπουργός της Ελλάδας, επισημαίνει η Handelsblatt.
Ο Άγγελος Καρακώστας, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος στον ΟΛΠ κατά το πρόσφατο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, επέκρινε την κυβέρνηση επειδή δεν εκπληρώνει τις υποσχέσεις της.
Η Cosco, από την άλλη πλευρά, εκπλήρωσε πάντοτε πλήρως τις συμβατικές υποχρεώσεις της και έχει εφαρμόσει ακόμη και τις προηγούμενες υποσχεθείσες επενδύσεις δύο χρόνια νωρίτερα από ό, τι συμφωνήθηκε.
Η Cosco θα μπορούσε τώρα, στη διαμάχη για την εκκρεμούσα έγκριση του γενικού σχεδίου, να καλέσει την επιδιαιτησία που προβλέπεται στη σύμβαση - ή να περιμένει το αποτέλεσμα των εκλογών.
Όλες οι δημοσκοπήσεις παραπέμπουν σε μία ήττα για τον ΣΥΡΙΖΑ του Αλέξη Τσίπρα.
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου